Kiedy jedziemy szybko po drodze pełnej zakrętów, zwłaszcza ostrych, istnieje większe ryzyko, że przestaniemy panować nad autem. W takim przypadku będzie dobrze, jeżeli skończy się na odrobinie stresu kierowcy i pasażerów oraz nieznacznym zakłóceniu czasu podróży. W wielu przypadkach, zwłaszcza na ruchliwych drogach, utrata panowania nad torem jazdy może spowodować zderzenie z jednym czy więcej pojazdem. Przy dużych prędkościach wypadki wywołane w ten sposób prowadzą nawet do śmierci jednego lub więcej uczestników zdarzenia, a z całą pewnością przyczyniają się do blokowania drogi na długie godziny. Dlatego ważne jest zrozumienie na czym polega nadsterowność i podsterowność auta oraz jak sobie radzić w obu przypadkach.
W pierwszym przypadku przód samochodu wchodzi w zakręt wcześniej niż jego tylna część. Przy ostrym zakręcie i braku panowania kierowcy nad pojazdem może dojść do zatoczenia koła i wylądowania samochodu w rowie po drugiej stronie drogi. Nadsterowność auta w takim momencie można kontrolować puszczając na chwilę kierownicę.
W przypadku podsterowności przód samochodu reaguje na manewry kierownicą zbyt wolno. Oznacza to, że jedzie nadal po linii prostej w momencie kiedy powinien już wchodzić w zakręt. Jeżeli widzimy, że nasz samochód tak właśnie reaguje to powinniśmy bardziej energicznie przekręcić kierownicę.
Samochody nad i podsterowne w przypadku zwykłej jazdy po mieście, na prostych drogach są regulowane przez wbudowaną elektronikę. Prawdziwe zagrożenie pojawia się wtedy, kiedy drobne korygowanie nie wystarcza. Dlatego kierowca nawet najnowocześniejszego auta powinien zwiększyć swoją czujność w takich przypadkach i wiedzieć jak ma reagować. Jeżeli dobrze wyćwiczy panowanie nad samochodem z czasem będzie to robił automatycznie. Dlatego warto praktykować takie sytuacje w bezpiecznym miejscu, pod okiem instruktora, żeby być na nie przygotowanym kiedy zdarzą się na trasie.
Warto też pamiętać, że oba zjawiska, nadsterowności i podsterowności, nigdy nie występują jednocześnie. Zbyt duża reaktywność przedniej części samochodu na kierownicę wyklucza bowiem zbyt małą reaktywność.