TECHNIKA JAZDY PRZEZ ZAKRĘTY

Zapraszamy na kolejny odcinek poświęcony bezpiecznej jeździe, w którym udzielimy kliku porad, jak odpowiedzialnie i bez zbędnego ryzyka zachować się na drodze.

Dzisiaj porozmawiamy o technice jazdy przez zakręty i do tego ćwiczenia wykorzystamy pełna nitkę naszego toru – zapraszamy na próbę.

Podstawową zasadą jest umiejętność dalekiego patrzenia czyli tzw. „czytania drogi”. „Czytamy” profil zakrętu, nawierzchnię oraz zachowanie innych uczestników ruchu. Im dalej obserwujemy drogę, tym mamy więcej informacji i więcej czasu na reakcje. Dojeżdżając do zakrętu zwykle trzeba zmniejszyć prędkość czyli dohamować, a w samochodach z manualną skrzynią biegów zredukować bieg. Ważne, aby wszystkie te czynności wykonać jeszcze przed zakrętem. W sam zakręt wjeżdżamy już na odpowiednim biegu i oczywiście puszczonym pedale sprzęgła. Nigdy nie jedziemy przez zakręt na „luzie” lub wciśniętym sprzęgle. Napęd zawsze powinien  być załączony.

W warunkach dobrej przyczepności gdy mamy odpowiednią prędkość w pierwszą fazę zakrętu wjeżdżamy na „równym gazie”. Przyspieszyć możemy dopiero na wyjściu z zakrętu i to pod warunkiem, że mamy pełną kontrolę nad samochodem i poprawną linią przejazdu.

W warunkach pogorszonej przyczepności np. deszcz, śnieg itp. ważne aby tę pierwszą fazę zakrętu przejechać na puszczonym gazie, wykorzystując hamowanie silnikiem dociążamy przednią oś, aby zminimalizować ryzyko podsterowności.

Wykorzystując poprawnie warunki drogowe, staramy się przejechać zakręt optymalną linią. Przy pojedynczym zakręcie powinniśmy zastosować metodę „ZWZ” czyli zewnętrzna, wewnętrzna, zewnętrzna.

Zbliżamy się do zakrętu z jego zewnętrznej strony, dzięki czemu:

1. zwiększamy promień zakrętu, staje się on łagodniejszy, a siły boczne działające na pojazd są mniejsze

2. zwiększamy widoczność – widzimy drogę dalej, głębiej w szczególności gdy tę widoczność ograniczają nam drzewa, domy, reklamy, skały itp.

Dojeżdżając do środka zakrętu zwanego również szczytem lub apeksem powinniśmy w miarę możliwości dojechać do jego wewnętrznej strony.

Wyjeżdżając kierujemy się na jego zewnętrzną stronę, czyli „wypuszczamy” samochód. Dzięki takiej linii przejazdu, zakręt staje się jeszcze bardziej łagodny, a więc możemy go przejechać bardziej bezpiecznie, szczególnie jeżeli nawierzchnia ma ograniczoną przyczepność.

Pamiętamy, że w warunkach drogowych do takiej optymalizacji toru jazdy, możemy wykorzystać co najwyżej szerokość swojego pasa ruchu i to z zachowaniem należytej ostrożności.

Więcej informacji i możliwości ćwiczenia w bezpiecznych warunkach pod opieką licencjonowanych instruktorów – na naszych szkoleniach Akademii Bezpiecznej Jazdy TOR ŁÓDŹ.

Prawidłowa pozycja za kierownicą (odc. 1)

Techniki skrętu (odc. 2)

Hamowanie awaryjne na wprost (odc. 3)

Poślizg podsterowny (odc. 4)

Hamowanie awaryjne w zakręcie (odc. 5)

Poślizg boczny nadsterowny (odc. 6)

Hamowanie awaryjne z ominięciem przeszkody (odc. 7)

Technika jazdy przez zakręty (odc. 8)

Na szkoleniach bezpiecznej jazdy w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy Tor Łódź optymalizacja nitki toru jazdy w systemie lead and follow jest jednym z elementów, który trenujemy jeżdżąc po pełnej nitce toru.