KIA EV6 GT - test na torze i relacja z premiery najszybszego i najmocniejszego samochodu w historii marki. Nasze wrażenia i opinie po kilkudniowych testach przedprodukcyjnych egzemplarzy EV6 GT na torze i drogach w Szwecji.

KIA EV6 GT napędzana jest dwoma synchronicznymi silnikami. Na przedniej osi znajduje się silnik o mocy 218 KM, na tylnej większa jednostka o mocy 367 KM (razem 585 KM / 740 Nm). Tylna oś dodatkowo otrzymała genialnie funkcjonujący sportowy dyferencjał (e-LSD). Miłośnicy dynamicznej jazdy będą mieli niesamowitą radość na torze. Powyższa konfiguracja i przewaga momentu obrotowego na tylnej osi sprawia, że EV6 GT fenomenalnie pokonuje zakręty. Sportowy dyferencjał specjalnie zaprojektowany dla tego modelu działa perfekcyjnie. Wystarczy niewielki ruch kierownicą i płynna praca pedałem przyspieszenia, żeby pogłębiać skręt. Reakcja na wciśnięcie pedału przyspieszenia nie jest zero – jedynkowa. Charakterystyka jest paraboliczna, dzięki czemu kierowca ma pełną kontrolę bez zrywania przyczepności.

Inżynierowie KIA doskonale też poradzili sobie z systemem hamowania. Jest to układ składający się z silników elektrycznych i tradycyjnego hamulca hydraulicznego. Przy hamowaniu wytwarza się ogromna ilość energii i ciepła, której nie można zmarnować. Dlatego EV6 GT ma zdolność rekuperacji wytworzonej energii aż do 300 kW. Takim prądem doładowywane są akumulatory podczas wyhamowywania samochodu. Priorytetem jest jednak bezpieczeństwo. Dlatego KIA ma również wydajne sportowe hamulce z tarczami o średnicy 380 mm (przód) i 360 mm (tył). Współpraca tych dwóch systemów działa z aksamitną płynnością (inżynierowie KIA są z tego rozwiązania niezwykle dumni). W praktyce kierowca nie jest w stanie odczuć kiedy samochód hamował używając silników elektrycznych, a kiedy dołączony do pracy został układ hydrauliczny. Korekcja siły hamowania również zasługuje na medal. W trybie sportowym większa siła hamowania uzyskiwana jest na przedniej osi co powoduje jej lepsze dociążenie. To zaś eliminuje zjawisko podsterowności i sprawia, że EV6 GT precyzyjnie pokonuje zakręty.

Przy mięsistej kierownicy w kształcie litery D są też łopatki, które służą do aplikowania stopnia odzyskiwania energii i siły hamowania. W tradycyjnym samochodzie napędzanym silnikiem spalinowym jadąc dynamicznie na torze, przed zakrętem należy dohamowywać i dociążyć przednią oś. W EV6 GT nie trzeba na to tracić czasu. Wystarczy zdjąć nogę z pedału przyspieszenia i samochód automatycznie dohamowuje i dociąża przednią oś. W jeździe sportowej przekłada się to na cenne milisekundy, precyzyjne prowadzenie w zakrętach i poprawia stabilność samochodu.

Za sprawą idealnie dobranego poziomu sztywności zawieszenia i nisko umieszczonego środka ciężkości waga samochodu jest absolutnie niewyczuwalna. Kierowca ma wrażenie, że jedzie lekkim samochodem rajdowym. Akumulatory które wraz z systemem chłodzenia ważą nieco ponad 500 kg zostały umieszczone pod podłogą miedzy osiami. Twardość zawieszenia jest elektronicznie regulowana. W najbardziej ekstremalnym, torowym ustawieniu jest o 60% twardsze.

Masa własna KIA EV6 GT to 2185 kg. Samochód rozpędza się 0 – 100 km/h w 3,5 s. Ma jeden bieg, a prędkość maksymalna to 260 km/h.

KIA EV6 GT to przestronny samochód do codziennej jazdy. Dysponuje sporym zasięgiem. Na szwedzkich drogach bez problemu udawało nam się przejeżdżać ponad 400 km na jednym ładowaniu (w trakcie było też kilka dynamicznych prób sportowych). KIA EV6  GT ma akumulatory o pojemności 77,4 kW i bardzo wysoką sprawność układu napędowego. Dla zmniejszenia zużycia energii samochód po rozpędzeniu i ustabilizowaniu prędkości np. na autostradzie odłącza przedni silnik i korzysta tylko z napędu na tylną oś. Oczywiście elektronika cały czas czuwa i w przypadku najmniejszej destabilizacji toru jazdy natychmiast załączany jest napęd na przednią oś. KIA EV6 GT ze 800 V technologią znajduje się w ścisłej czołówce producentów samochodów elektrycznych. Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem osiągnięć inżynierów marki. Możemy go niezwykle szybko ładować 350 kW ładowarką. Do 80% pojemności akumulatorów naładujemy go zaledwie 18 min.

Specjalnie dla modelu zaprojektowane zostały 21 calowe opony Michelin Pilot Sport 4S wyklejone od środka wyciszającą gąbką (255/40). Zapewniają fenomenalną przyczepność, trzymanie w zakrętach i komfort (są bardzo ciche). Samochód jest bogato wyposażony, m.in. w dobrze trzymające w zakrętach fotele kubełkowe, system nawigacji z ostrzeżeniami o fotoradarach, head-up display i wiele innych pożytecznych rozwiązań.

W KIA EV6 GT przy kierownicy znajduje się magiczny zielony przycisk do konfiguracji wszystkich istotnych dla kierowcy parametrów przed wjazdem na tor (Motor SPORT+, Steering SPORT+, Suspension SPORT+, e-LSD, SPORT+, ESC SPORT+). W trybie drift możemy całkowicie wyłączyć napęd na 4 koła i bawić się tylnonapędowym samochodem z ogromnym momentem obrotowym. Kiedy chcemy powalczyć o najlepszy czas na torze ustawiamy większą sztywność zawieszenia, rozdział momentu obrotowego na obie osie, wyłączamy kontrolę trakcji i mamy emocje i radość z jazdy.

Na samochód dostajemy 7 lat gwarancji. Cena jest niezwykle konkurencyjna. Zwłaszcza, że KIA EV6 GT oferuje wybitnie nowoczesne i pionierskie technologie oraz system szybkiego ładowania. Dodatkowo samochód może spełniać rolę banku energii. My podłączaliśmy do niego kawiarkę (3,6 kW). Odpowiednia przejściówka jest w standardzie.

W kontekście bezpieczeństwa aktywnego jeżdżąc po drogach publicznych samochód elektryczny nad spalinowym ma ogromną przewagę. Kontrola trakcji działa wielokrotnie szybciej, bo dohamowywanie odbywa się za pośrednictwem silników. Nie ma konieczności przekazywania informacji do systemu hydraulicznego. Kolejna przewaga, to natychmiastowa reakcja na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Jako ilustrację momentu kiedy to jest istotne wystarczy wyobrazić sobie włączanie do ruchu na zatłoczonych drogach. Samochody z silnikami spalinowymi potrzebują na reakcję napędu nawet kilka sekund. Zatem KIA EV6 GT zapewnia nam dużo większe bezpieczeństwo w cywilnej jeździe na co dzień.

Już wkrótce kilka egzemplarzy KIA EV6 GT trafi na Tor Łódź. Będziecie mogli osobiście za kierownicą przekonać się, że EV6 GT to jeden z najlepszych i najszybszych samochodów. Ogromna moc, moment obrotowy i przyspieszenie w połączeniu genialną trakcją sprawią, że KIA EV6 GT będzie wykręcać najlepsze czasy na torze.

Dziękujemy firmie KIA Polska za zaproszenie na premierę i testy KIA EV6 GT. Gratulujemy niezwykle udanej i perfekcyjnie przygotowanej imprezy. Jesteśmy pod dużym wrażeniem.

#kia #kiaEV6GT #ev6GT #kiaEV6