Testujemy na Torze Łódź nowy model BMW i5 eDrive40 Touring (G61) o mocy 340 KM i napędzie na tylną oś. Ciężkie kombi (2255 kg) rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,1 s. Akumulator o pojemności 81,2 kWh pozwala przejechanie około 350 - 400 km.
Mimo, że BMW korzysta w swoich samochodach ze starej 400 V architektury to bardzo dobrze zarządza zużyciem energii. Maksymalna moc ładowania z gniazda AC wynosi 11 kW (opcjonalnie 22 kW), jednak na publicznej ładowarce to maksymalnie 205 kW. Konkurencja dzięki 800 V nowocześniejszym instalacjom pozwala na wydajniejszy proces ładowania i rekuperacji (KIA EV6 GT ładuje się mocą 350 kW, a Porsche Taycan Turbo S do 400 kW). Pamiętajmy jednak, że większość kierowców przejeżdża średnio w ciągu dnia nie więcej niż 150 km i nie używa publicznych szybkich ładowarek DC CCS. Właściciele elektryków ładują je codziennie wpinając w gniazdko domową ładowarkę i doładowując zużyty w ciągu dnia prąd. Pamiętajmy, że im mniejszym prądem ładujemy baterie tym dłużej będą nam służyć, a ich degradacja będzie znacznie niższa.
BMW i5 eDrive40 Touring to duży pojemny samochód, który nie pozwala zapomnieć kierowcy, że to BMW. Świetnie się prowadzi, dobrze skręca i jest przyzwoicie dynamiczny, aczkolwiek fani BMW mogą być rozczarowani, że prędkość maksymalna to "tylko" 193 km/h. Nadopiekuńczy elektroniczny system kontroli trakcji w tym modelu nie pozwala na drift. Jak tylko nieco dynamiczniej próbowaliśmy pokonać slalom na płytach poślizgowych z lekkim uślizgiem tylnej osi, natychmiast odcinana była moc i samochód wyhamował do zera przed kolejnym pachołkiem. W jeździe drogowej to zaleta, na torze to katastrofa i wykastrowanie BMW z emocji, do których marka przyzwyczaiła swoich fanów.
BMW został liderem sprzedaży samochodów elektrycznych.
W lipcu 2024r. na rynku europejskim zarejestrowano 139,3 tys. nowych pojazdów elektrycznych. Jest to 6% mniej w porównaniu z rokiem poprzednim. Ponad jedną trzecią do (14.869 szt.) wzrosła sprzedaż elektrycznych BMW. W tym samym czasie liczba rejestracji nowych Tesli spadła o 16% (14.561 szt.).
Czy myślicie, że to stały trend spadku sprzedaży samochodów elektrycznych?
Co powoduje, że klienci kupując nowe samochody elektryczny chętniej wybierają BMW niż Teslę?
Dane techniczne BMW i5 eDrive40 Touring (G61):
Moc: 340 KM / 400 Nm
Napęd: RWD
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,1 s
Prędkość maksymalna: 193 km/h
Pojemność akumulatora: 81,2 kWh
Maksymalna moc ładowania AC/DC: 22/205 kW
Masa własna: 2255 kg
Dziękujemy BMW Premium Arena za udostępnienie samochodu do testów.