Czy samochody elektryczne są bezpieczniejsze od spalinowych?
Tak, a to za sprawą momentu obrotowego i mocy dostępnej od zera. Dzięki temu bezpiecznie bez żadnego opóźnienia czasowego możemy włączyć się do ruchu na rondach i skrzyżowaniach. Kontrola trakcji działa znacznie szybciej i płynniej, a środek ciężkości zapewnia stabilność.
Kiedy w samochodzie elektrycznym odzyskiwana jest energia?
Żeby samochód elektryczny odzyskiwał energię i doładowywał akumulatory muszą być spełnione m.in. następujące warunki:
- należy jeździć w trybie odzyskiwania energii (B, i-PEDAL,…)
- akumulator nie może być naładowany powyżej 80% (w trosce o żywotność akumulatorów)
Dzięki hamowaniu silnikami w samochodach elektrycznych znacznie wolniej zużywają się klocki i tarcze hamulcowe. Ciekawostką jest fakt, że nawet jeżeli nie naciskamy pedału hamulca do wytracania prędkości, to samochód co jakiś czas sam używa systemu hydraulicznego. Dzieje się tam po to żeby oczyścić i pozbyć się wilgoci mogącej zbierać się pomiędzy klockami hamulcowymi, a tarczami.
Jak często trzeba ładować samochód elektryczny i jaki ma zasięg?
Użytkując samochód elektryczny dobrą praktyką jest ładowanie go za każdym razem kiedy tylko jest to możliwe. Żeby jak najdłużej utrzymać akumulatory w dobrej kondycji powinniśmy je ładować do 80% pojemności. Na zasięg samochodu ogromny wpływ ma sposób użytkowania. Dużo więcej przejedziemy w mieście, gdzie często odzyskujemy energię z hamowania. Diametralnie inaczej będzie wyglądać sytuacja przy jednostajnej jeździe po autostradzie z dużą prędkością. Wpływ też ma temperatura otoczenia.
Czy ładowanie samochodu elektrycznego dużą mocą skraca żywotność akumulatorów?
Ładowanie akumulatorów nawet bardzo dużą mocą nie powoduje skrócenia żywotności akumulatorów. Jednak częste ładowanie powyżej 80% pojemności może skrócić czas życia akumulatorów (takie ładowanie zalecane jest tylko kiedy planujemy dłuższe podróże). Producenci samochodów elektrycznych udzielają gwarancji na akumulatory od 8 do 10 lat.
Ile ważą akumulatory w samochodzie elektrycznym?
Średnio akumulatory w samochodach elektrycznych ważą około 500 kg. Składają się na to ogniwa, konstrukcja i system chłodzenia. Najczęściej spotykane na rynku są samochody z akumulatorami o pojemności 50-80 kWh. Największe mają pojemność około 100 kWh.
Jakie są rodzaje ładowarek do samochodów elektrycznych?
Są dwa rodzaje ładowarek: AC (alternating current) i DC (direct current). Ten pierwszy rodzaj ładowania na prąd zmienny najczęściej stosuje się w domach. Samochód podłącza się do zwykłego gniazdka 230V ( czyli najczęściej maksymalna moc ładowania przy 10A to 2,3 kW) lub do gniazda 3-fazowego gdzie po podłączeniu samochód również używa swojej pokładowej przetwornicy i najczęściej ładuje się maksymalnym prądem 11 kW lub 22 kW.
Drugi rodzaj ładowarek ładujących prądem stałym (DC) z uwagi na znaczny koszt infrastruktury i mocy przyłączeniowych stosuje się dla ładowarek publicznych. Moc ładowania najczęściej spotykana w polskiej infrastrukturze to 50 – 150 kW, rzadko spotyka się 350 kW.
Co to jest szybkość ładowania (charging speed)?
Jest to wartość podawana w km/h i oznacza ile kilometrów zwiększa się zasięg podczas ładowania w ciągu jednej godziny.
c = P / E
gdzie:
c = szybkość ładowania (km/h)
P = moc ładowania (kW)
E = zużycie energii samochodu podczas jazdy (kWh/km)
Jak długo ładuje się samochód elektryczny?
Ładowarka DC (prąd stały) o mocy 100 kW pozwala na naładowanie akumulatora o pojemności 50kWh w ciągu 30 minut. Oczywiście jest to uzależnione od temperatury i poziomu naładowania akumulatorów.
Dlaczego samochody elektryczne mają dużo szybciej i wydajniej pracującą elektroniczną kontrolę trakcji?
Kontrola trakcji w samochodach elektrycznych działa co najmniej kilkadziesiąt razy szybciej niż w samochodach spalinowych. Dzieje się tak, bo stabilizacja trakcji odbywa się na poziomie silników elektrycznych. Nie ma zwłoki czasowej na przekazywanie informacji przez czujniki, komputer i systemy hydrauliczne.
Czy podczas niskich temperatur zmniejsza się zasięg samochodu elektrycznego?
Tak, nawet o 30%. Jest to związane m.in. z dużą ilością energii wymaganą do podgrzewania kabiny i pracą ogniw akumulatora.
Jakie są rodzaje złącz / wtyczek do ładowania samochodów elektrycznych?
W ładowarkach DC najczęściej stosuje się złącza CCS (Combined Charging System). Jest to standard EU i umożliwia ładowanie z mocą do 350 kW. Coraz rzadziej spotyka się złącza CHAdeMO (standard azjatycki). Tesla ma własny standard ładowarek, ale można korzystać z przejściówek na CCS.
Czy samochody elektryczne mają skrzynie biegów?
Nie, samochody elektryczne mają jeden bieg i nie mają skrzyni biegów. Moment obrotowy dozuje się pedałem przyspieszania (do kilkudziesięciu tysięcy obrotów). Tylko Porsche Taycan ma dwa biegi. Samochody elektryczne nie posiadają też wielu innych podzespołów takich jak turbina, rozrusznik, sprzęgło, itd.
Jak ogranicza się zużycie energii w samochodach elektrycznych?
Stosuje się m.in. pompy ciepła do ogrzewania kabiny, co przekłada się na oszczędności nawet do kilkudziesięciu procent.